NORSK FILM I VINDEN!

Det siste ret har norsk film opplevd bde det ene og det andre internasjonalt. Ikke bare fr vi priser p store festivaler, vre regissrer blir ogs sett og anerkjent. I frykt for virke overdrevet begeistret, muligens ogs med fare for treffe p herr Jantelov, br man kanskje ikke ta helt av, forelpig. Sannheten er dog likevel at enkeltfilmer og personer gjr seg bemerket, noe vi her til lands ikke akkurat er bortskjemt med i utlandet.

Nylig vant Anne Sewitskys Sykt Lykkelig juryens Grand Prix under den internasjonale filmkonkurransen Sundance, dette p en festival hvor litt alternative storfilmer som The Blair Witch Project og Saw i sin tid ble oppdaget.

Sewitskys andre spillefilm, barne- og ungdomsfilmen Jrgen + Anne = Sant, hadde forleden norgespremiere. Filmen fikk ren av pne barnefilmfestivalen i Berlin, dette i konkurranse med flere hundre andre filmer fra hele verden.

En annen norsk film som gjorde seg bemerket under filmfestivalen i Berlin i februar, var ungdomsfilmen Keepern til Liverpool. I den samme delen av festivalen som ble pnet av Sewitskys film, klarte Keepern til Liverpool vinne Krystallbjrnen, hovedprisen i denne barnefilmfestivalen som ansees som den viktigste arenaen for barnefilm i verden.

Mens forfatter Jo Nesb topper salgslister i utlandet, blant annet i Storbritannia, har filmatiseringen av hans Hodejegerne blitt lagt merke til allerede lenge fr den har hatt norgespremiere. Filmen er nemlig for lenge siden solgt til USA for visning i de strste byene, den har samtidig ogs ftt remake-foresprsel ?over there?.

Skrekkdokumentaren Trolljegeren hadde stor suksess her hjemme i hst, en film som i norsk mlestokk er spesiell nok. Kanskje derfor er det at den ogs har skapt meget stor interesse internasjonalt og ftt remake-foresprsler fra flere hold. Denne helgen har den norske dommedagsfilmen Mennesker i Solen premiere. Her fr vi kanskje tidenes frste norske spesialeffektfilm i dommedagsformat, ikke drlig bare det! Filmer som denne og Trolljegeren er ikke bare sre og spesielle, de er eksotiske for utlandet, noe som trolig gjr en stor del av interessen ved dem.

Det kanskje likevel strste og villeste eksempelet p at ogs norsk film og folk i bransjen kan gjre seg sett, er regissr Tommy Wirkola. Harald Zwart er den eneste regissren som til n har sltt stort igjennom i Hollywood, noe hans flotte Karate Kid viste med bravur i fjor. N str Wirkola midt oppe i sitt store gjennombrudd med filmen Hansel & Gretel: Witch Hunters, en film som har store stjerne p rollelista. Den norske regissren, kjent for Kill Bulljo og Dd Sn, har ftt med seg selveste Peter Stormare, rets Oscarnominerte Jeremy Renner, stjerneskuddet Gemma Arterton og X-Mens Famke Janssen p laget, begge tidligere bond-babes. Vr egen Ingrid Bols Berdal er dessuten ftt ren av representere Norge som heks i filmen.

De nevnte filmene og regissrene er med p en ny vr for norsk film, bde innenlands, s vel som utenlands. Dette m ikke skuffles under et teppe som noe som bare tilfeldigvis og hyggelig nok bare har skjedd, det br applauderes, roses og vre med p opprettholde den store andelen av norsk filmproduksjon vi har sett de siste rene! Filmenes kvalitet og sregenhet viser at stadig flere tr lage noe spennende annerledes ogs her til lands, noe som videre legges merke til av andre land, samtidig som det mer trygge og tradisjonelle ogs har blitt stadig bedre og prises utenlands. Alt dette m kunne kalles en opptur og ny blge for norsk film, ikke noe tvil om det! Lille Norge har enda til gode vinne en spillefilm-Oscar, men helgens Oscar til danske I en bedre verden kan ogs jammen meg vre med p sette oss p kartet, i hvert fall som et Skandinavisk land. Om ikke annet kan man hpe at denne gjeveste av alle priser endelig en dag bli vr.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

toreandresin

toreandresin

30, Sandnes

Freelanceskribent med sterkt film- og medieengasjement som aldri sier nei takk til en diskusjon rundt det meste... ;)

Kategorier

Arkiv

hits