NORSK FILM I VINDEN!

Det siste året har norsk film opplevd både det ene og det andre internasjonalt. Ikke bare får vi priser på store festivaler, våre regissører blir også sett og anerkjent. I frykt for å virke overdrevet begeistret, muligens også med fare for å treffe på herr Jantelov, bør man kanskje ikke ta helt av, foreløpig. Sannheten er dog likevel at enkeltfilmer og personer gjør seg bemerket, noe vi her til lands ikke akkurat er bortskjemt med i utlandet.

Nylig vant Anne Sewitskys Sykt Lykkelig juryens Grand Prix under den internasjonale filmkonkurransen Sundance, dette på en festival hvor litt alternative storfilmer som The Blair Witch Project og Saw i sin tid ble oppdaget.

Sewitskys andre spillefilm, barne- og ungdomsfilmen Jørgen + Anne = Sant, hadde forleden norgespremiere. Filmen fikk æren av å åpne barnefilmfestivalen i Berlin, dette i konkurranse med flere hundre andre filmer fra hele verden.

En annen norsk film som gjorde seg bemerket under filmfestivalen i Berlin i februar, var ungdomsfilmen Keepern til Liverpool. I den samme delen av festivalen som ble åpnet av Sewitskys film, klarte Keepern til Liverpool å vinne Krystallbjørnen, hovedprisen i denne barnefilmfestivalen som ansees som den viktigste arenaen for barnefilm i verden.

Mens forfatter Jo Nesbø topper salgslister i utlandet, blant annet i Storbritannia, har filmatiseringen av hans Hodejegerne blitt lagt merke til allerede lenge før den har hatt norgespremiere. Filmen er nemlig for lenge siden solgt til USA for visning i de største byene, den har samtidig også fått remake-forespørsel ?over there?.

Skrekkdokumentaren Trolljegeren hadde stor suksess her hjemme i høst, en film som i norsk målestokk er spesiell nok. Kanskje derfor er det at den også har skapt meget stor interesse internasjonalt og fått remake-forespørsler fra flere hold.  Denne helgen har den norske dommedagsfilmen Mennesker i Solen premiere. Her får vi kanskje tidenes første norske spesialeffektfilm i dommedagsformat, ikke dårlig bare det! Filmer som denne og Trolljegeren er ikke bare sære og spesielle, de er eksotiske for utlandet, noe som trolig gjør en stor del av interessen ved dem.

Det kanskje likevel største og villeste eksempelet på at også norsk film og folk i bransjen kan gjøre seg sett, er regissør Tommy Wirkola. Harald Zwart er den eneste regissøren som til nå har slått stort igjennom i Hollywood, noe hans flotte Karate Kid viste med bravur i fjor. Nå står Wirkola midt oppe i sitt store gjennombrudd med filmen Hansel & Gretel: Witch Hunters, en film som har store stjerne på rollelista. Den norske regissøren, kjent for Kill Bulljo og Død Snø, har fått med seg selveste Peter Stormare, årets Oscarnominerte Jeremy Renner, stjerneskuddet Gemma Arterton og X-Mens Famke Janssen på laget, begge tidligere bond-babes. Vår egen Ingrid Bolsø Berdal er dessuten fått æren av å representere Norge som heks i filmen.

De nevnte filmene og regissørene er med på en ny vår for norsk film, både innenlands, så vel som utenlands. Dette må ikke skuffles under et teppe som noe som bare tilfeldigvis og hyggelig nok bare har skjedd, det bør applauderes, roses og være med på å opprettholde den store andelen av norsk filmproduksjon vi har sett de siste årene! Filmenes kvalitet og særegenhet viser at stadig flere tør å lage noe spennende annerledes også her til lands, noe som videre legges merke til av andre land, samtidig som det mer trygge og tradisjonelle også har blitt stadig bedre og prises utenlands. Alt dette må kunne kalles en opptur og ny bølge for norsk film, ikke noe tvil om det! Lille Norge har enda til gode å vinne en spillefilm-Oscar, men helgens Oscar til danske I en bedre verden kan også jammen meg være med på å sette oss på kartet, i hvert fall som et Skandinavisk land. Om ikke annet kan man håpe at denne gjeveste av alle priser endelig en dag bli vår.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

toreandresin

toreandresin

30, Sandnes

Freelanceskribent med sterkt film- og medieengasjement som aldri sier nei takk til en diskusjon rundt det meste... ;)

Kategorier

Arkiv

hits