INCEPTION - musikken

En av fjorårets aller største kritiker- og publikumssuksesser ble Christopher Nolans drømmeepos Inception. Filmen som utfordret både syn, hørsel, hjerne og tanker fikk tidligere i år 4 Oscar av sine 8 nominasjoner. Inception ble blant annet nominert for sin musikk, skrevet av Hans Zimmer, en av Hollywoods mest kjente, erfarne og prisbelønnede filmmusikkomponister.

Fra tidligere har han laget musikk til en enorm mengde filmer og med dette gitt oss uforglemmelige minner fra blant annet The Dark Knight (2008), Gladiator (2000), Løvenes konge (1994), Pirates of the Caribbean, Pearl Harbor (2001), og så videre, denne lista er lang!

Den tyskfødte komponisten har fått uttallige priser og nominasjoner for sin musikk. Han klarte også med fjorårets Inception å sette sitt markante preg på musikken og lyddelen av filmen. Hans kjennemerke som komponist må sies å være den store, pompøse, episke og svært engasjerte orkestermusikken, et sound som gjør seg særlig bemerket i dramatiske filmer og enkeltscener. Samtidig har musikken ofte også en rød tråd, et tema som tidvis forandrer seg, men alltid går igjen i hele filmen.

I Inception (2010) er dette intet unntak. Her brukes særlig blåsere, med den dype, kraftige og alvorstunge basslyden, sammen med tungt skydds av strykere. Den ofte kontrasterende dyp/lys-effekten mellom disse instrumentgruppene utnyttes slik og man får et meget intens, drivende og sterkt uttrykk. Dette akkompagnerer igjen videre de både spennende, alvorlige og intense scenene formidabelt.

Som publikummer sitter man nesten tidvis som på nåler, det er intense stemninger som frembringes og man får frysninger på ryggen! Kontrastene er i det hele tatt ofte store i denne filmens musikk. Tidvis intens, jagende musikk avveksles brått med rolige og behagelige partier, noe som gjenspeiler også filmens vekslinger mellom like intense actionscener og mer rolig handling.

Musikkens understrekende kraft kommer slik meget godt fram, den forsterker og underbygger filmscenenes stemninger, intensitet og følelser. Et nokså velbrukt og kjent musikk-grep i filmboka dette, joda, men Hans Zimmer gjør det da såpass effektivt og velfungerende ?swingende? at man tidvis kan bli oppslukt av mindre!

Enkelte steder blandes dog andre instrumenter og uttrykk også inn, som for eksempel elgitar og elementer av elektronika. Dette skaper en ytterligere dimensjon som fargelegger den dominerende tunge orkestermusikken. Det høres friskt, moderne og oppdatert ut, samtidig som den grunnleggende orkestrale musikken ligger som grunnstamme. Dette gir videre enda et flott særpreg til filmen som i seg selv forteller en i aller høyeste grad moderne, ?elektronisk? og teknisk historie.

Akkurat slik Inception behandler tema som drømmer, og flere lag av disse, fungerer også musikken med sine flere lag og uttrykk med veksling og variasjoner. Det gjennomgående orkestertemaet binder videre filmen sammen og man kjenner umiddelbart igjen filmen med en gang man hører musikken. Nettopp dette siste er kanskje Hans Zimmers største styrke som filmkomponist; musikk og bilder går hand i hand og skaper sammen sterke stemninger og følelser, man husker slik musikken like godt som selve filmen!

Noen komponister pøser på med heftig dramatisk musikk for sine filmer og går ellers gjentatte ganger i klisjéfella. Hans Zimmer har sitt eget uttrykk, et uttrykk som gjør at han likevel nettopp kan pøse på med heftig orkestermusikk, legge til særegenheter og alternative elementer, uten at det oppleves som overdrevet eller feilslått.

Det er forståelig nok ikke rart at store regissører som Christopher Nolan, Ridley Scott og Gore Verbinski har brukt ham som filmkomponist mange ganger. (Kilde: Imdb.com)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

toreandresin

toreandresin

31, Sandnes

Freelanceskribent med sterkt film- og medieengasjement som aldri sier nei takk til en diskusjon rundt det meste... ;)

Kategorier

Arkiv

hits